top of page

איך לעבור אל כפתור "יצירה"

אוריינות בשימוש בבינה מלאכותית למחקר וכתיבתה אקדמית

מאת

כרמי ינון

10.10.24

Whatsapp-Icon-Green-PNG-Clipart.png

256

facebook+logo+media+network+social+icon-1320192913497992427.png

איך להפוך את הבינה המלאכותית משותפה עיוורת לכלי מחקר מדויק, ביקורתי ואחראי

היה לי סטודנט שהגיע אליי בתחילת הסמסטר, עיניים בוהקות, ואמר לי: "מצאתי את הפתרון! ChatGPT כתב לי את כל סקירת הספרות תוך חמש דקות. למה בכלל צריך ללמוד לכתוב?" חודש אחר כך, אותו סטודנט ישב מולי בעיניים דומעות. התברר שרוב המקורות שהכלי ציין לא קיימים, הטענות היו כלליות ושטחיות, והמרצה שלו גילה את זה תוך דקה אחת. זה הרגע שבו הבנתי שהשיחה על בינה מלאכותית בכתיבה אקדמית צריכה להתחיל ממקום אחר לגמרי – לא מהשאלה "האם להשתמש", אלא "איך להשתמש בצורה נכונה". ובכדי לעשות זאת נכון, אנחנו צריכים משהו שנקרא אוריינות AI.


מה זאת בכלל אוריינות בינה מלאכותית?

כשמדברים על אוריינות, אנחנו חושבים בדרך כלל על היכולת לקרוא ולכתוב. אבל בעידן הדיגיטלי, המושג התרחב. אוריינות דיגיטלית פירושה היכולת לנווט, להעריך ולהשתמש במידע באופן ביקורתי בסביבה המקוונת (Eshet-Alkalai, 2004). ואוריינות בינה מלאכותית? זה השלב הבא. אוניברסיטת תל אביב מגדירה זאת כ"היכולת ליישם את המיומנויות הדרושות לשימוש בכלים מבוססי-AI כדי לקדם חיי פרט של אזרח מודע, אחראי, מועיל, ובעל יכולת התבוננות על סביבתו ותגובה אליה" (קישון-רבין ואנגלברג, 2024). זה נשמע כבד? בואו נפרק את זה.


אוריינות AI היא לא רק לדעת איך להפעיל את הכלי. זה לא רק לדעת לכתוב "כתוב לי עבודה על..." ולקבל תוצאה. זו למעשה שילוב של מספר שכבות של הבנה ומיומנויות: ההבנה הטכנולוגית – להבין איך כלים אלה עובדים ומה המגבלות שלהם, המיומנות הפרקטית – לדעת להשתמש בהם בצורה יעילה לצרכים שונים, החשיבה הביקורתית – להעריך את התוצרים באופן ביקורתי ולזהות בעיות, והאחריות האתית – להשתמש בכלים בצורה שקופה, הוגנת ואחראית (Long & Magerko, 2020).


אוריינות AI במחקר אקדמי היא היכולת להשתמש בכלים מבוססי בינה מלאכותית כשותפים אינטליגנטיים במסע המחקרי, תוך שמירה על עצמאות מחשבתית, ביקורתיות ואחריות אקדמית.


שש רמות המיומנות: מהיכרות ראשונית ליצירה מושכלת

אז איך באמת נראית אוריינות AI בפועל? דוח מקיף שפורסם על ידי אוניברסיטת תל אביב מציע מודל מעניין המבוסס על הטקסונומיה הקלסית של בלום (Bloom's Taxonomy), אותה שרבים מכירים מהלימודים. אבל במקום לדבר על רמות חשיבה כלליות, המודל מתייחס ספציפית למיומנויות שדרושות בעבודה עם כלי AI. בואו נעבור על השש רמות האלה ונראה מה כל אחת מהן אומרת לנו על מה שסטודנט צריך לדעת (קישון-רבין ואנגלברג, 2024).


הרמה הראשונה – לדעת: זו רמת ההיכרות הבסיסית. אתם צריכים לדעת שכלים כמו    Claude, ChatGPT, Gemini קיימים ושהם יכולים לעזור במשימות אקדמיות. אבל זה לא מסתכם רק בכלים הכי מפורסמים. יש כלים ייעודיים לחיפוש מחקרים כמו Consensus או Elicit, כלים לניתוח מסמכים כמו NotebookLM, וכלים לניהול ציטוטים. להכיר את הנוף הזה זו נקודת ההתחלה. כמו שאתם צריכים לדעת שיש ספרייה באוניברסיטה, אתם צריכים לדעת שיש כלי AI שיכולים לסייע בכל שלב במחקר (Baidoo-Anu & Owusu Ansah, 2023).


הרמה השנייה – להבין: כאן מתחילה ההבנה של איך הכלים האלה עובדים, מה היכולות שלהם, ומה המגבלות. זה הבדל ענקי. אתם צריכים להבין שמודלי שפה גדולים (LLMs – Large Language Models) לא באמת "מבינים" את המידע שהם מייצרים. הם מתבססים על דפוסים סטטיסטיים במיליארדי טקסטים שעליהם הם אומנו, ומנבאים מהי המילה הבאה הסבירה ביותר. זה אומר שהם יכולים להיות משכנעים מאוד גם כשהם טועים. התופעה הזו נקראת "הזיות" (hallucinations), והיא אחת הבעיות המרכזיות בעבודה עם AI (Ji et al., 2023). להבין את זה זה לא פרט טכני – זה המפתח לשימוש נכון.


הרמה השלישית – ליישם: כאן זה הופך מעשי. אתם יודעים לנסח פרומפטים (הנחיות) טובים שמביאים לתוצאות שימושיות. אתם מבינים שצריך לתת הקשר, להיות ספציפיים, ולהנחות את הכלי בצורה ברורה. למשל, במקום לכתוב "עזור לי עם המחקר שלי", אתם כותבים "אני סטודנט לתואר שני בפסיכולוגיה חברתית, חוקר את השפעת מדיה חברתית על זהות של בני נוער. אני צריך עזרה בזיהוי המתודולוגיות המרכזיות שבהן משתמשים במחקרים בתחום הזה בעשור האחרון." ההבדל הוא לא קוסמטי – הוא מהותי, וישירות משפיע על איכות התשובה שתקבלו (Zamfirescu-Pereira et al., 2023).


הרמה הרביעית – ליישם אתית: פה מגיע החלק שלעיתים מתעלמים ממנו. לדעת איך להשתמש בכלי זה דבר אחד, לדעת מתי ואיך להשתמש בו בצורה אתית זה משהו אחר. זה כולל שימוש שקוף – להצהיר על השימוש בAI כשזה נדרש, הבנה של מגבלות – לא להסתמך על הכלי למשימות שהוא לא מתאים להן, שמירה על מקוריות – להבטיח שהרעיונות והניתוח הם שלכם, והגנה על פרטיות – לא להזין מידע רגיש לכלים (Perkins, 2023). האוניברסיטאות מפתחות מדיניות ברורה בנושא, וחלק בלתי נפרד מאוריינות AI הוא להכיר ולכבד אותה.


הרמה החמישית – לנתח: כאן אתם כבר עושים משהו מתקדם יותר. אתם יודעים להשוות בין כלים שונים ולהבין איזה מתאים יותר לכל משימה. למשל, Claude טוב במיוחד לעבודה עם טקסטים ארוכים ולחשיבה מורכבת, Perplexity מצוין לחיפוש מידע עם ציון מקורות, ו-NotebookLM מעולה לניתוח מספר מסמכים ביחד. אתם גם יודעים להשוות תוצרים שמתקבלים מכלים שונים, ולזהות היכן אחד עדיף על השני. זו רמה של שיפוט מתוחכם שדורשת ניסיון והבנה עמוקה (Sullivan et al., 2023).


הרמה השישית – ליצור: זה השיא. כאן אתם מסוגלים לקחת את כל המיומנויות הקודמות וליצור תוצר מחקרי איכותי, שמשלב את החוזקות של הבינה המלאכותית עם החשיבה האנושית שלכם. אתם יודעים מתי להסתמך על הכלי, מתי לאתגר אותו, מתי לבדוק ולאמת, ומתי פשוט לעבוד בעצמכם. התוצר הסופי משקף הבנה עמוקה, חשיבה ביקורתית, וקול אישי – וזה מה שבאמת חשוב באקדמיה (Kasneci et al., 2023).


המלכודות הגדולות שכולם נופלים בהן

אחרי תקופה ארוכה של עבודה עם סטודנטים, אני רואה שוב ושוב את אותן טעויות. הטעות הראשונה, והכי נפוצה, היא ההשענות העיוורת על הכלי. "אם ChatGPT אמר את זה, זה בטח נכון" – זו המשפט הכי מסוכן שסטודנט יכול להגיד. מחקרים מראים שמודלי שפה גדולים יכולים להמציא מקורות, לערבב עובדות, ולהציג מידע שגוי בביטחון מוחלט (Alkaissi & McFarlane, 2023). היו מקרים בבתי משפט בארצות הברית שבהם עורכי דין הגישו תיקים עם ציטוטים שהומצאו על ידי ChatGPT, ונענשו קשות. זה לא שהכלי רוצה לרמות – זו פשוט הדרך שבה הוא עובד.


הטעות השנייה היא אובדן הקול האישי. כשאתם מעתיקים ישירות מה שהכלי כתב, התוצאה נשמעת כללית, שטחית, ולעיתים אפילו רובוטית. המרצים מזהים את זה כמעט מיד. יותר מזה, אתם מפסידים את ההזדמנות לפתח את הקול הייחודי שלכם, את הסגנון שלכם, ואת הדרך שבה אתם חושבים על הנושא. מחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד מצא שסטודנטים שהשתמשו ב-AI רק כ"מתרגם" של הרעיונות שלהם, ולא כ"יוצר" של תוכן, פיתחו מיומנויות כתיבה טובות יותר לאורך זמן (Darvishi et al., 2024).


הטעות השלישית היא חוסר שקיפות. יש סטודנטים שמשתמשים ב-AI ומנסים להסתיר את זה. זה לא רק עובר על המדיניות האקדמית – זה גם מחמיץ לגמרי את הנקודה. השימוש ב-AI הוא לגיטימי, זה חלק מהעולם שלנו, וזה כלי שהסטודנטים יצטרכו בעתיד המקצועי שלהם. אבל השימוש חייב להיות שקוף. רוב האוניברסיטאות דורשות הצהרה על שימוש בכלי AI, והדבר הכי חכם שאפשר לעשות הוא להיות גלויים לגבי זה (Perkins, 2023).


והטעות הרביעית, שפחות מדברים עליה, היא שימוש באותו כלי לכל מטרה. ChatGPT לא תמיד הבחירה הטובה ביותר. לחיפוש מחקרי, Consensus או Elicit יכולים להיות טובים יותר. לניתוח מסמכים מרובים, NotebookLM מציע יכולות ייחודיות. לכתיבה ארוכה ומורכבת, Claude מציע חלון הקשר גדול יותר ויכולות חשיבה משופרות. חלק מאוריינות AI היא לדעת איזה כלי מתאים לאיזו משימה (Heston & Khun, 2024).


אז איך באמת משתמשים ב-AI בצורה נכונה בכתיבת עבודה אקדמית?

בואו נדבר על זה באופן מעשי. נניח שאתם כותבים עבודה סמינריונית על השפעת מדיה חברתית על בריאות נפשית של מתבגרים. איך נכון להשתמש ב-AI בתהליך הזה?


בשלב התכנון והסיעור מוחות: כאן AI יכול להיות נהדר. אתם יכולים לשאול "מהם כיווני מחקר אפשריים בנושא השפעת מדיה חברתית על בריאות נפשית של מתבגרים?" והכלי יכול להציע לכם זוויות שלא חשבתם עליהן. אבל – וזה חשוב – זה רק התחלה. הרעיונות האלה צריכים לעבור דרך הסינון שלכם. אתם צריכים לחשוב באיזה מהם אתם באמת מעוניינים, איזה יכול לתרום משהו חדש, ואיזה מתאים ליכולות ולמשאבים שלכם.


בשלב החיפוש והסקירה: כאן צריך להיות זהירים במיוחד. אתם יכולים להשתמש בכלי כמו Consensus או Perplexity כדי למצוא מחקרים רלוונטיים. אבל כל מקור שהכלי מציע חייב לעבור אימות. האם המחקר באמת קיים? האם הציטוט מדויק? האם המסקנות שהכלי מציין אכן מופיעות במחקר המקורי? זה לא אמון עיוור – זו בדיקה פרקטית ומעשית. ואם אתם משתמשים בכלי כללי כמו ChatGPT או Claude לסקירת ספרות, אתם חייבים לזכור שהם לא מחוברים למאגרי מידע אקדמיים בתשלום, ולכן הכיסוי שלהם חלקי (Sullivan et al., 2023).


בשלב הכתיבה: כאן נעשה ההבדל הגדול בין שימוש נכון ללא נכון. הדרך הלא נכונה היא לכתוב "כתוב לי את החלק על התיאוריות הפסיכולוגיות" ולהדביק את התוצאה. הדרך הנכונה היא לכתוב את הטיוטה הראשונה בעצמכם, ואז להשתמש ב-AI לשיפור. "הנה הטיוטה שלי על התיאוריות הפסיכולוגיות. אנא בדוק: 1) האם ההסבר ברור ונגיש, 2) האם יש קפיצות לוגיות שצריך לגשר עליהן, 3) האם הדוגמאות שנתתי מספיק קונקרטיות. אל תשכתב – רק תן לי המלצות." ככה אתם שומרים על הקול שלכם, על החשיבה שלכם, ועל האחריות על התוכן.


בשלב העריכה והשכלול: זה שלב שבו AI יכול להיות מצוין. אתם יכולים לבקש ממנו לבדוק עקביות במושגים, להצביע על חזרות מיותרות, לזהות משפטים לא ברורים, ולהציע דרכים לשפר את הזרימה. אבל שוב, כל הצעה צריכה לעבור דרך השיפוט שלכם. האם השינוי משפר את הטקסט? האם הוא שומר על הכוונה המקורית שלכם? האם זה עדיין נשמע כמוכם?


השקיפות כערך מרכזי

בואו נדבר על משהו שהופך להיות יותר ויותר חשוב: השקיפות. כשאני כותב את הכתבה הזאת, אני יכול להגיד לכם בדיוק איך היא נוצרה. הרעיונות, התובנות והניסיון המקצועי – כל זה שלי. אני חושב על הנושא כבר שנים, עובד עם סטודנטים יום יום, ורואה מקרוב את האתגרים וההזדמנויות. אבל את התרגום של המחשבות האלה לכתיבה זורמת ומלוטשת, את החיבור למחקרים עדכניים, ואת הניסוח הסופי – עשיתי בשיתוף פעולה עם Claude.


זו לא בושה. זו המציאות של עבודה בעידן החדש. הכלי עזר לי לארגן את הרעיונות בצורה לוגית, להעשיר את התוכן במקורות מחקריים רלוונטיים, ולוודא שהשפה נגישה ומזמינה. אבל כל משפט עבר דרך הבדיקה שלי, כל מקור עבר אימות עצמאי, וכל טענה משקפת את ההבנה המקצועית שלי. זו הדרך הנכונה לעבוד עם AI – שקיפות מוחלטת, אחריות מלאה, וחשיבה ביקורתית תמידית (Mollick & Mollick, 2023).


כשסטודנטים שואלים אותי "איך אני אמור להצהיר על השימוש ב-AI?", התשובה שלי היא פשוטה: היו כנים ומדויקים. כתבו איזה כלי השתמשתם, לאיזו מטרה (סיעור מוחות, חיפוש מקורות, שיפור ניסוח, בדיקת הגיון), ואיך עיבדתם את התוצרים. זו לא הודאה בחטא – זו הפגנה של אחריות ומקצועיות.


איפה לומדים את זה כמו שצריך?

פיתוח אוריינות AI היא בדיוק אחד הכלים המרכזיים שאנחנו מלמדים בקורס "AI with YOU". אנחנו לא רק מראים איך להפעיל את הכלים – אנחנו מלמדים איך לחשוב איתם. הקורס עובר על כל שש רמות המיומנות שדיברנו עליהן, מהיכרות ראשונית עם הכלים ועד ליצירה מושכלת של תוכן איכותי. אתם לומדים לזהות את המלכודות, להימנע מהטעויות הנפוצות, ולפתח את הביקורתיות הנדרשת.


אבל מעבר לטכניקות, הקורס מלמד משהו יותר עמוק: איך לשמור על העצמאות האינטלקטואלית שלכם בעידן שבו הבינה המלאכותית זמינה בלחיצת כפתור. איך להבטיח שהקול שלכם לא ילך לאיבוד, שהחשיבה שלכם תישאר מקורית, ושהמחקר שלכם ישקף את מה שאתם באמת חושבים ולא מה שהכלי מציע. זה לא על להיות נגד טכנולוגיה – זה על להיות חכמים איתה.


המשתתפים בקורס מתנסים בכלים שונים, פותרים בעיות אמיתיות מהעבודות שלהם, ומקבלים משוב על האופן שבה הם משתמשים ב-AI. הם לומדים מתי להסתמך על הכלי, מתי לאתגר אותו, ומתי פשוט לעבוד בעצמם. הם מבינים את ההבדל בין כלי שמחזק את היכולות שלהם לבין כלי שמחליף אותן. וחשוב מכל – הם מפתחים את המיומנות להעריך את עצמם ולדעת באיזו רמת אוריינות הם נמצאים ולאן הם רוצים להתקדם.


לסיום: המסע רק התחיל

אוריינות בינה מלאכותית היא לא משהו שלומדים פעם אחת ואז זהו. זה תהליך מתמשך של למידה, התנסות, טעויות ותיקון. הכלים משתכללים כל הזמן, היכולות שלהם משתנות, והדרכים להשתמש בהם מתפתחות. מה שעבד לפני חצי שנה לא בהכרח עובד היום. מה שנחשב לשיטה מומלצת עכשיו יכול להשתנות בחודשים הקרובים. זה אומר שצריך להישאר סקרנים, עירניים, ומוכנים ללמוד.


אבל יש כמה דברים שלא משתנים. הצורך בחשיבה ביקורתית. החשיבות של אימות מידע. הערך של קול אישי וייחודי. האחריות על התוכן שאנחנו יוצרים. השקיפות כלפי עצמנו וכלפי אחרים. אלה העקרונות היסודיים של אוריינות AI, והם יישארו רלוונטיים גם כשהטכנולוגיה תמשיך להתקדם.


אז כשאתם יושבים מול המסך, פותחים את Claude או ChatGPT או Gemini, תזכרו: אתם לא משתמשים רק בכלי טכנולוגי. אתם משלבים אותו לתוך התהליך האינטלקטואלי שלכם. אתם בוחרים איך להשתמש בו, מתי להשתמש בו, ומה לעשות עם מה שהוא מציע. הכוח האמיתי לא בכלי – הוא בכם. והאוריינות האמיתית היא לדעת איך להשתמש בכוח הזה בצורה נכונה, אחראית, ויצירתית.


בעידן שבו הבינה המלאכותית הופכת לחלק בלתי נפרד מהמחקר האקדמי, השאלה היא לא "האם להשתמש" אלא "איך להשתמש". ואם תלמדו לעשות את זה נכון, אתם לא רק תשרדו בעידן החדש – אתם תשגשגו בו.

המלצות נוספות

מדיניות שימוש ב-AI באקדמיה

מסגרת מוצעת למוסדות השכלה גבוהה בישראל

עקרונות_edited.png

מדיניות שימוש ב-AI באקדמיה

מסגרת מוצעת למוסדות השכלה גבוהה בישראל

מפחד לצמיחה

כיצד מפתח קורס בינה מלאכותית את הדרך להצלחה אקדמית

עקרונות_edited.png

מפחד לצמיחה

כיצד מפתח קורס בינה מלאכותית את הדרך להצלחה אקדמית

AI - המורה הפרטי הטוב ביותר שלי

איך בינה מלאכותית הפכה לשותף למידה

עקרונות_edited.png

AI - המורה הפרטי הטוב ביותר שלי

איך בינה מלאכותית הפכה לשותף למידה

שלושת המפתחות לשותפות מוצלחת

כיצד להפוך בינה מלאכותית לכלי מחקר אמיתי

עקרונות_edited.png

שלושת המפתחות לשותפות מוצלחת

כיצד להפוך בינה מלאכותית לכלי מחקר אמיתי

רשימת מקורות

גננות יקרות, מחפשות השראה והתחדשות? רוצות להיות חלק מקהילה תומכת ומעשירה? הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו וקבלו מדי יום אוצרות של רעיונות, טיפים והשראה לגן שלכן! מרעיונות למלאכות ועד טקסטים להדלקת נר - כל מה שאתן צריכות במקום אחד. גלו איך להפוך את היומיום בגן למסע מרתק של צמיחה והתפתחות! הרשמה בקרוב

אודות המרצה: כרמי ינון

איש חינוך מנוסה ויזם המשלב שיטות וכלים חדשניים בתהליך הלמידה, בוגר תואר שני בחינוך לגיל הרך במכללה האקדמית אורנים ומדעי המחשב באונ' העברית. כיום מרכז מסלול חינוך במכללת אורנים, מלווה סטודנטים בכתיבת עבודות גמר בתואר שני ומפתח את תחום הלמידה באמצעות AI.

כרמי ינון - איש חינוך וטכנולוגיה מנוסה המשלב כלים חדשניים בתהליך הלמידה

יש לך שאלה או בקשה?

ליצירת קשר:

כרמי ינון - AI with YOU

רמת יוחנן 3003500

carmi.inon@gmail.com

052-3662462

​תקנון שימוש  מדיניות פרטיות

תנאי רכישה ומדיניות ביטולים​

© כל הזכויות שמורות לכרמי ינון - רמת יוחנן

לוגו AI with YOU
bottom of page