top of page

מה שהסטודנטים שלכם יודעים ואתם לא

מדריך למרצה הנבוך על שימוש בבינה מלאכותית

מאת

כרמי ינון

11.11.25

Whatsapp-Icon-Green-PNG-Clipart.png

256

facebook+logo+media+network+social+icon-1320192913497992427.png

הם יושבים בכיתה שלכם, מקשיבים בתשומת לב, רושמים הערות ושואלים שאלות מחוכמות. אבל כשהם חוזרים הביתה לכתוב את עבודת הסמסטר, משהו מהותי השתנה. במקום להיאבק לבד מול הדף הריק, הם פותחים חלון נוסף במחשב ומתחילים שיחה עם שותף שלא הכרתם: כלי בינה מלאכותית כמו Claude, ChatGPT או Gemini. זו לא בגידה באקדמיה - זו האבולוציה הטבעית שלה.


הנתונים שמאחורי המהפכה

המחקר הבינלאומי העדכני מצייר תמונה ברורה: השימוש בכלי בינה מלאכותית בכתיבה אקדמית כבר לא תופעה שולית אלא מגמה מרכזית. מטא-אנליזה מקיפה של 51 מחקרים שפורסמו בין נובמבר 2022 ל-2025 מראה שלכלי בינה מלאכותית גנרטיבית השפעה חיובית גדולה על שיפור ביצועי הלמידה והשפעה חיובית בינונית על שיפור תפיסת הלמידה ועידוד חשיבה מסדר גבוה (Wang & Fan, 2025).


אבל הנתון המעניין ביותר מגיע מסקר EDUCAUSE שנערך ב-2023: 51% מהסטודנטים מצהירים שימשיכו להשתמש בכלי בינה מלאכותית גנרטיביים אפילו אם הכלים האלה ייאסרו על ידי המרצים או המוסדות שלהם. זה לא מרי - זה אינדיקציה שהמציאות כבר השתנתה, והשאלה היא לא אם הסטודנטים ישתמשו בכלים האלה, אלא איך הם ישתמשו בהם.


הצצה לשטח: פיילוט במכללת אורנים

בשנת תשפ"ה התבצע במכללת אורנים פיילוט חדשני בו תשע סטודנטיות לתואר שני בחינוך לגיל הרך - כולן מנהלות גן מנוסות שמשלבות לימודים אקדמיים עם עבודה מקצועית מלאה - קיבלו גישה לקורס דיגיטלי המלמד כיצד להשתמש בכלי בינה מלאכותית, במיוחד Claude AI, לכתיבה אקדמית.


הקורס הדיגיטלי כלל הסברים על מהות הכתיבה האקדמית, הדרכה מעשית על שימוש בכלי AI, והנחיות (prompts) מוכנות לשלבים שונים של תהליך הכתיבה. הסטודנטיות השתמשו בקורס במהלך כתיבת עבודות הגמר שלהן, תוך שמירה על שקיפות מלאה לגבי השימוש בכלים.


הניסיון הדגים שכאשר סטודנטים מקבלים הכשרה מתאימה וכלים מובנים, הם יכולים לשלב כלי AI בצורה אחראית ויעילה. הסטודנטיות דיווחו על חוויית כתיבה משופרת, יכולת התמקדות רבה יותר ברעיונות ובתוכן במקום במאבק הטכני של הניסוח, ותחושת ביטחון גדולה יותר בתהליך הכתיבה האקדמית.


אחת הסטודנטיות תיארה את החוויה כך: "בהשוואה לשנה שעברה, כאשר 'חרקתי שיניים' בכתיבה וקיבלתי הערות רבות על הניסוח, החוויה שלי השנה השתפרה משמעותית ומאפשרת לי להנות מבחירת הנושא וחקירתו". עדות זו משקפת בדיוק את הפוטנציאל של שימוש מושכל בכלי AI - העברת הפוקוס מהקושי הטכני של הכתיבה לתכנים האקדמיים המהותיים.


מעבר לכלי עזר: פיתוח פדגוגיה חדשה

השינוי הזה מחייב אותנו, כמרצים, לפתח פדגוגיה חדשה. כבר לא מספיק להסתמך על המודל המסורתי שבו הסטודנט יושב לבד מול המחשב וכותב. עכשיו אנחנו צריכים להתכונן למציאות שבה הסטודנט עובד עם שותף טכנולוגי מתוחכם.


אחד הכלים החשובים ביותר שמתפתח כחלק מהתמודדות עם המציאות החדשה הוא התמקדות בשיח עם הסטודנטיות על המחקר. במקום לסמוך רק על הטקסט הכתוב, חשוב לערוך שיחות מעמיקות עם הסטודנטיות על תהליך המחקר שלהן: מה למדו? איך הן מפרשות את הממצאים? מה התובנות שהן הפיקו?


נוסף על כך, הגשה פרונטלית בכיתה הפכה לחלק מרכזי מהתהליך. כל סטודנטית נדרשה להציג את סקירת הספרות או הממצאים והדיון שלה בפני הכיתה. זה לא רק מוודא שהסטודנטית אכן העמיקה במחקר שלה, אלא גם מפתח מיומנויות קריטיות של הצגה פרונטלית של מחקר אקדמי - מיומנות שחיונית לכל חוקר.


פדגוגיות נוספות שאפשר לפתח:

  • מיפוי תהליך העבודה: דרישה מהסטודנטים לתעד את תהליך העבודה שלהם עם כלי AI, כולל הנחיות שנתנו, תגובות שקיבלו, ושינויים שביצעו.

  • הצגת "מסע הכתיבה": במקום רק להגיש עבודה סופית, הסטודנטים מציגים את המסע שלהם - איך התפתחו הרעיונות, מה היו האתגרים, כיצד התמודדו עם דילמות אתיות.

  • קריטיק עמיתים מתקדם: סטודנטים עורכים ביקורת הדדית לא רק של התוצר הסופי אלא של תהליך השימוש בכלי AI.

  • פיתוח "אוריינות AI": הוראה מפורשת של איך להשתמש בכלי AI בצורה יעילה ואתית, במקום להשאיר את הסטודנטים לגלות זאת בעצמם.


בין עזרה להעתקה: הבנת הגבולות

אחת השאלות הבוערות שעולות בדיונים הפקולטטיביים היא: מתי השימוש בכלי AI הופך להעתקה? התשובה מורכבת יותר ממה שנדמה במבט ראשון. מחקרים מאוניברסיטאות מובילות כמו אוקספורד וקיימברידג' מדגישים שבינה מלאכותית יכולה לסייע בלימודים ובמחקר, אך הן אוסרות על עבודות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית בבחינות סופיות (Thesify, 2025). גישה זו מבליטה את ההבחנה הדקה אך החשובה בין שימוש כמכשיר עזר לבין הסתמכות שמחליפה חשיבה עצמית.


מחקר חדש שפורסם ב-Nature Machine Intelligence מציע שלושה קריטריונים מרכזיים לשימוש אתי במודלי שפה גדולים: בדיקה אנושית והבטחת דיוק ואמינות, הבטחת תרומה אנושית משמעותית לעבודה, והכרה ושקיפות הולמות לגבי השימוש בבינה מלאכותית (University of Oxford, 2024).


הקריטריון החשוב ביותר שמתגלה מהמחקר הוא פיתוח חשיבה ביקורתית. כשסטודנט קורא את הטקסט שהבינה המלאכותית יצרה, הוא צריך כל הזמן להפעיל שיקול דעת: האם הטקסט הזה נכון? האם המידע מדויק? האם הטיעון הגיוני? יכולת פיתוח החשיבה הביקורתית היא הדבר החשוב ביותר באקדמיה של המאה ה-21.


קלוד במרכז: למה דווקא הכלי הזה?

אחד הממצאים המעניינים מהפיילוט שלנו קשור לבחירת הכלי. בעוד שרוב המחקרים הבינלאומיים מתמקדים ב-ChatGPT, אנחנו בחרנו להתמקד ב-Claude AI של Anthropic, והתוצאות מצדיקות את הבחירה.


בעוד שמרבית המחקרים הקיימים התמקדו ב-ChatGPT וכלי AI נוספים, התנסויות מעשיות עם Claude AI מראות יתרונות ייחודיים בכתיבה אקדמית. כלי זה מתמחה במתן משוב מפורט ומותאם אישית, מעודד ביקורתיות עצמית ומספק הסברים מפורטים לטיעונים. זו בדיוק הגישה שאנחנו רוצים לעודד אצל הסטודנטים שלנו - חשיבה ביקורתית ועבודה מושכלת עם טכנולוגיה מתקדמת.


התמקדות ב-Claude מאפשרת גישה יותר מאוזנת ואחראית לכתיבה אקדמית. הכלי מדגיש את החשיבות של שקיפות, מעודד ביקורת עצמית ומספק הסברים מפורטים לטיעונים שלו. זו בדיוק הגישה שאנחנו רוצים לעודד אצל הסטודנטים שלנו.


האתגרים והחששות הלגיטימיים

לא נתעלם מהחששות הלגיטימיים. מחקרים מראים שהישענות יתר על כלי בינה מלאכותית עלולה לגרום לסטודנטים לפספס חוויות למידה חיוניות, מה שעלול להוביל לירידה בסטנדרטים האקדמיים ולפגיעה בערך ההכשרה האקדמית (AutoGPT, 2024). זהו חשש מוצדק, אבל התמונה מורכבת יותר.


החששות העיקריים של סטודנטים מתמקדים סביב אמינות המידע שמייצרים כלי AI, חשש מזיהוי של שימוש כפלגיאט וחשש מפיתוח תלות טכנולוגית. מצד שני, כלי AI מתקדמים עלולים לסבול מבעיות של "הזיות בינה מלאכותית" - מידע לא מדויק או מפוברק - מה שמעלה חששות לגבי היעילות, הדיוק והאמינות של השימוש בבינה מלאכותית בכתיבה אקדמית (Earp et al., 2024). אבל חששות אלה לא צריכים להוביל לאיסור גורף. במקום זאת, הם צריכים להוביל לחינוך והכשרה טובים יותר.


כיצד להתכונן: מדריך מעשי למרצים

1. עדכון מדיניות הקורס

במקום לאסור על השימוש בכלי AI, פתחו מדיניות ברורה שמסבירה:

  • מתי מותר להשתמש בכלי AI ומתי לא

  • איך לצטט שימוש בכלי AI

  • מה הציפיות לגבי שקיפות ואמינות

רוב המוסדות האקדמיים מפתחים כיום הנחיות ברורות לציטוט ולהכרה בשימוש בכלי בינה מלאכותית (Cornell University, 2024).


2. שילוב הערכה חדשנית

פתחו שיטות הערכה שלא ניתן "לרמות" בהן:

  • מבחנים בעל פה על תוכן העבודה

  • הצגות פרונטליות של הממצאים

  • רפלקציה על תהליך הכתיבה והלמידה

  • עבודה בקבוצות עם חלוקת תפקידים ברורה


3. הכשרת הסטודנטים

במקום להניח שהסטודנטים יודעים איך להשתמש בכלי AI בצורה אתית ויעילה, לימדו אותם:

  • איך לנסח הנחיות טובות (prompt engineering)

  • איך לבדוק ולאמת מידע שמגיע מכלי AI

  • איך לזהות "הזיות" ושגיאות

  • איך לשלב כלי AI כחלק מתהליך מחקר רחב יותר


4. פיתוח דיאלוג פתוח

יצרו מרחב בטוח לדיון על השימוש בכלי AI. עודדו סטודנטים לשתף את החוויות שלהם, האתגרים והדילמות האתיות שהם מתמודדים איתן.


המסלול "AI with YOU": דוגמה לפתרון מעשי

הפיילוט שהתחיל במכללת אורנים התבסס על קורס דיגיטלי שפותח במיוחד למטרה זו במסגרת "AI with YOU". הקורס לא מתמקד רק בהיבטים הטכניים של השימוש בכלי AI, אלא בפיתוח מחשבה ביקורתית ואתית על השימוש בטכנולוגיות אלה.


הקורס כולל:

  • הבנה מעמיקה של מהות הכתיבה האקדמית

  • הדרכה מעשית על שימוש בכלי AI לשלבים שונים של תהליך הכתיבה

  • הנחיות (prompts) מוכנות ומותאמות למשימות שונות

  • דגש על שקיפות, יושרה אקדמית ופיתוח חשיבה ביקורתית

מה שמייחד את הגישה הזו הוא שהיא לא רק מלמדת איך להשתמש בכלי, אלא איך לחשוב על השימוש. זה בדיוק מה שאנחנו צריכים לעשות גם בקורסים שלנו.


הדרך קדימה: שיתוף פעולה ולא מאבק

העתיד של הכתיבה האקדמית לא צריך להיות מאבק בין אדם למכונה, אלא שיתוף פעולה יצירתי שמביא את הטוב שבשני העולמות. הסטודנטים שלנו כבר מבינים את זה - הזמן שאנחנו נבין גם.


למרצים: הזמן ללמוד על AI

אחד האתגרים הגדולים שעולים מהמחקרים הוא הפער בידע בין הסטודנטים, שכבר משתמשים בכלי AI, לבין המרצים, שרבים מהם עדיין לא התנסו עם הטכנולוגיה הזו. מחקר מ-Northeastern University שניתח 74,000 שיחות של מרצים עם Claude מראה שכאשר אקדמאים מתחילים להשתמש בכלי AI, הם מגלים שטח נרחב של שימושים: עיצוב תכניות לימוד, הכנת חומרי הוראה, פיתוח שאלות לבחינות, וגם הבנה מעמיקה יותר של איך סטודנטים יכולים להשתמש בכלים אלה (EdTech Innovation Hub, 2025).


כמרצים, אנחנו צריכים להכיר את הכלים שהסטודנטים שלנו משתמשים בהם. זה לא רק כדי לזהות שימוש לא הולם, אלא כדי להבין את הפוטנציאל, המגבלות והדרכים הנכונות לשלב אותם בתהליך הלמידה. מרצה שמכיר את כלי AI יכול להנחות סטודנטים טוב יותר, לעצב משימות שמנצלות את הטכנולוגיה בצורה חכמה, ולפתח שיטות הערכה מתאימות.


זה לא משנה אם אתם מתמחים בהיסטוריה, פסיכולוגיה, חינוך או כל תחום אחר - העקרונות של כתיבה אקדמית אתית ויעילה עם כלי AI רלוונטיים לכל התחומים. השקעה בלמידה זו תשתלם הן ברמה האישית והן ברמה הפדגוגית.


השינוי הזה מציב אותנו מול הזדמנות ייחודית: לחזור ולהתמקד במה שחשוב באמת באקדמיה - בפיתוח חשיבה ביקורתית, ברעיונות מקוריים ובהעמקה בתכנים. כלי AI יכולים לטפל בצדדים הטכניים של הכתיבה, ואנחנו יכולים להתמקד בצדדים האינטלקטואליים והיצירתיים.


הקורסים שלנו צריכים לתת לסטודנטים את הכלים להבחין בין שליחת פקודה פשוטה "תכתוב לי עבודה" לבין עבודה פעילה ומתמשכת עם הכלי. זהו הבדל עצום - בין שימוש פסיבי שעוקף למידה לבין שימוש אקטיבי שמעצים אותה.


סיכום: למידה מהמציאות החדשה

התמונה שעולה מהמחקר הבינלאומי ברורה: הסטודנטים שלנו כבר משתמשים בכלי בינה מלאכותית, והם עושים זאת בדרכים מתוחכמות ויצירתיות יותר ממה שאנחנו חושבים. השאלה היא לא איך למנוע את השימוש, אלא איך להפוך אותו לחלק מהתהליך החינוכי.


המפתח הוא לשמור על האמינות, השקיפות והמחויבות ללמידה אמיתית - ערכים שעמדו במרכז האקדמיה תמיד, וימשיכו לעמוד גם בעידן הבינה המלאכותית. כשנעשה זאת נכון, השימוש בכלי AI לא יפגע ברוח האקדמיה - הוא יעצים אותה.


אודות כתבה זו: כתבה זו נוצרה בעצמה באמצעות שיטה המדגימה את העקרונות שהיא מציגה. הרעיונות, הניתוח והתובנות מבוססים על ניסיון מעשי בפיילוט במכללת אורנים. הניסוח והחיבור לידע קודם נעשו באמצעות Claude AI של Anthropic.

המלצות נוספות

מדיניות שימוש ב-AI באקדמיה

מסגרת מוצעת למוסדות השכלה גבוהה בישראל

עקרונות_edited.png

מדיניות שימוש ב-AI באקדמיה

מסגרת מוצעת למוסדות השכלה גבוהה בישראל

מפחד לצמיחה

כיצד מפתח קורס בינה מלאכותית את הדרך להצלחה אקדמית

עקרונות_edited.png

מפחד לצמיחה

כיצד מפתח קורס בינה מלאכותית את הדרך להצלחה אקדמית

AI - המורה הפרטי הטוב ביותר שלי

איך בינה מלאכותית הפכה לשותף למידה

עקרונות_edited.png

AI - המורה הפרטי הטוב ביותר שלי

איך בינה מלאכותית הפכה לשותף למידה

שלושת המפתחות לשותפות מוצלחת

כיצד להפוך בינה מלאכותית לכלי מחקר אמיתי

עקרונות_edited.png

שלושת המפתחות לשותפות מוצלחת

כיצד להפוך בינה מלאכותית לכלי מחקר אמיתי

גננות יקרות, מחפשות השראה והתחדשות? רוצות להיות חלק מקהילה תומכת ומעשירה? הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו וקבלו מדי יום אוצרות של רעיונות, טיפים והשראה לגן שלכן! מרעיונות למלאכות ועד טקסטים להדלקת נר - כל מה שאתן צריכות במקום אחד. גלו איך להפוך את היומיום בגן למסע מרתק של צמיחה והתפתחות! הרשמה בקרוב

אודות המרצה: כרמי ינון

איש חינוך מנוסה ויזם המשלב שיטות וכלים חדשניים בתהליך הלמידה, בוגר תואר שני בחינוך לגיל הרך במכללה האקדמית אורנים ומדעי המחשב באונ' העברית. כיום מרכז מסלול חינוך במכללת אורנים, מלווה סטודנטים בכתיבת עבודות גמר בתואר שני ומפתח את תחום הלמידה באמצעות AI.

כרמי ינון - איש חינוך וטכנולוגיה מנוסה המשלב כלים חדשניים בתהליך הלמידה

יש לך שאלה או בקשה?

ליצירת קשר:

כרמי ינון - AI with YOU

רמת יוחנן 3003500

carmi.inon@gmail.com

052-3662462

​תקנון שימוש  מדיניות פרטיות

תנאי רכישה ומדיניות ביטולים​

© כל הזכויות שמורות לכרמי ינון - רמת יוחנן

לוגו AI with YOU
bottom of page